
Als schoonheid en geluid botsen.
Als schoonheid en geluid botsen.
De uitdaging van akoestiek in moderne gebouwen.
Strakke lijnen, open ruimtes, veel glas en beton, natuurlijke lichtinval, ... Moderne architectuur is ontworpen om te ademen, te stralen en indruk te maken. Maar wie er woont of werkt, merkt in sommige gevallen dat hoe mooier de ruimte klinkt op papier, hoe minder aangenaam ze klinkt in het echt.
In deze blog nemen ik je mee in de uitdaging van akoestiek in moderne gebouwen, en waarom een architectonisch pareltje pas echt af is als ook het geluid klopt.
Moderne ruimtes.
Tegenwoordig kiezen we bewust voor ruimtelijkheid, hoge plafonds, grote ramen. We willen daglicht, eenheid en minimalisme.
Deze interieurs zijn vaak opgebouwd uit harde, reflecterende materialen zoals vloeren van beton of graniet of natuursteen, grote glaspartijen, bakstenen muren of strakke gyprocwanden zonder stoffering.
Wij kozen zelf ook voor deze materialen, maar ze weerkaatsen geluid waardoor er galm, echo en vermoeiend lawaai ontstaat. Zeker als er weinig textiel aanwezig is zoals tapijten, gordijnen of stoffen meubels, is de ruimte letterlijk onrustig voor het oor.
Hoe merk je dat de akoestiek niet klopt?
Veel mensen staan er niet bij stil dat geluid ook een belangrijk deel van de sfeer van het interieur bepaalt. Als het niet goed zit, vallen de gevolgen op:
Je hoort een echo of nagalm bij gesprekken.
Je moet harder praten om verstaanbaar te zijn.
Achtergrondgeluiden (zoals schuivende stoelen of rinkelende glazen) klinken scherp of overweldigend.
Er heerst een onrustig gevoel, zonder dat je weet waarom.
Je voelt je vermoeid of overprikkeld in de ruimte.
In een drukke zaal klinkt alles door elkaar en niemand verstaat elkaar nog.
Zowel in woningen, feestzalen, kantoren als praktijkruimtes is dit een bekend probleem. En hoe mooier de ruimte ontworpen is, hoe harder die akoestische problemen soms zijn.
Akoestiek is geen detail, het is basiscomfort
Goede akoestiek is geen luxe. Het draagt bij aan concentratie, productiviteit, communicatie, rust en zelfs gezondheid. In ruimtes waar mensen samenkomen, om te werken, te ontspannen of te genezen, heeft geluid een directe invloed op hun ervaring.
Denk daarbij aan bijvoorbeeld
Kantoren: Geluidsoverlast verlaagt de productiviteit en verhoogt stress.
Zorgpraktijken: Klanten/patiënten, maar ook de zorgverlener, kunnen zich moeilijk ontspannen of concentreren in een galmende ruimte.
Feestzalen of restaurants: Wanneer niemand elkaar verstaat, lijdt de hele beleving.
Woonkamers: Gezellig samenzijn wordt vermoeiend als stemmen scherp of echoënd klinken.
De uitdaging is dus het geluid dempen zonder afbreuk te doen aan het design.
De klassieke oplossingen, zoals plafondpanelen, tapijten of dikke gordijnen, botsen vaak met de strakke stijl van moderne architectuur. En daar ligt de uitdaging. Hoe verbeter je akoestiek zonder het karakter van de ruimte te verstoren?
Ik koos voor deeen materialen en een subtiele integratie.
Akoestische viltkunst als elegante oplossing.
Akoestische viltkunst biedt precies dat, een functionele demping die ook esthetisch is. Het materiaal (wol, mohair, zijde, …) heeft van nature geluidabsorberende eigenschappen, maar is ook warm, zacht en visueel aantrekkelijk.
Met viltkunst kun je tegelijkertijd
· de akoestiek verbeteren zonder storende ingrepen.
· kleur, textuur en design integreren in het interieur.
· een statement maken dat rust en karakter toevoegt aan de ruimte.
· werken met natuurlijke en duurzame materialen.
· de ruimte zachter laten klinken en aanvoelen.
Of het nu gaat om één wandpaneel of meerdere kunstwerken, je kiest een oplossing die niet enkel opgelost oogt, maar ook als een volwaardig deel van het totale ontwerp aanvoelt.
Een moderne ruimte verdient evenwicht: tussen licht en rust, tussen esthetiek en akoestiek.
Wil je weten hoe mijn akoestische viltkunst ook jouw ruimte kan veranderen, dan laat ik je graag de mogelijkheden zien. Neem gerust contact op en bekijk alvast enkele realisaties op de website.

Het verhaal achter de stilte.
Het verhaal achter de stilte.
Waarom begon ik met akoestische viltkunst.
Als je al jaren gepassioneerd werkt met wol en andere vezels in vele kleuren en je hebt in je eigen huis last van galm en geluidsoverlast, wat doe je dan? In mijn geval ga je dan op zoek naar een oplossing die niet alleen werkt, maar ook visueel aantrekkelijk is.
Een huis vol leven, licht, pianomuziek, … en galm.
Bij het bouwen van onze woning en atelier kozen we bewust voor grote glaspartijen op het zuiden. Heerlijk veel licht, een gevoel van ruimte en een mooie verbinding met de tuin. De vloer van robuust graniet is praktisch met kinderen, huisdieren en mijn werk met wol, water en kleurstoffen.
Al snel ondervonden we het effect van die harde oppervlakken: de holle klank van de ruimte. De galm bij gesprekken of muziek was niet alleen overweldigend maar ook en vooral vermoeiend en ergerlijk.
Van viltkunst naar akoestische viltkunst.
Problemen zijn er om opgelost te worden, ze creëren meteen ook kansen.
Vilten van wol, mohair van onze eigen angorageiten, zijde en andere natuurlijke vezels, doe ik al jaren. Eens je de eigenschappen van de verschillende vezels begrijpt is vilten is een erg creatief en rustgevend proces.
Wol heeft van nature uitstekende akoestische eigenschappen, naast vele andere mooie en nuttige kenmerken. Zeker in vilt worden geluidsgolven “gevangen” en gedempt. Onder andere mohair en zijde voegen glans, zachtheid en luxe toe.
Ik begon te experimenteren met grotere vilten oppervlaktes. Niet als eenvoudige wandkleed of accessoire, maar als een functioneel object, dus wandpanelen die de ruimte niet alleen aankleden maar tegelijkertijd ook de galm verminderen.
Functioneel en esthetisch.
Voor mij is het belangrijk dat de oplossing niet alleen technisch werkt, maar ook esthetisch klopt. Geen akoestisch materiaal met een saaie, neutrale uitstraling, maar iets dat warmte en stijl toevoegt. De oplossing voor het akoestisch probleem moet passen in een woning, een kantoor, een feestzaal, een praktijkruimte, een bureau.
Door kleur en textuur met de juiste materialen te combineren vraagt elk paneel om gezien te worden. Door het evenwicht tussen alle eigenschappen, een karaktervolle uitstraling en de visuele en auditieve rust zijn mijn akoestische panelen gewoon kunst.
Van de eigen woning naar andere ruimtes.
Al snel werd de oplossing voor onze eigen woning herkend door anderen.
Een bureau waar nu meer ontspannen en efficiënter gewerkt wordt omdat de gesprekken niet meer zo vermoeiend zijn. Een praktijkruimte waar de patiënten niet meer onrustig zijn omdat het omgevingsgeluid gedempt wordt. Interieurarchitecten die zoeken naar akoestische oplossingen die tegelijkertijd ook passen in een designvisie tonen interesse.
De vraag groeit, net zoals mijn enthousiasme om dit verder uit te bouwen. Niet als massaproduct, maar als maatwerk. Elk interieur is anders en elke ruimte vraagt om een unieke combinatie van kleur, vorm en akoestische werking.
Akoestiek als onderdeel van sfeer.
Ik zie akoestiek niet langer als een technisch gegeven, maar als een essentieel onderdeel van sfeer. Een goed klinkende ruimte voelt comfortabeler, rustiger en meer uitnodigend aan. Met de juiste materialen wordt het ook gewoon mooi.
Mijn akoestische viltkunst is ontstaan uit noodzaak, gevoed door creativiteit en gevormd door ervaring. Het mooie is dat het werkt. Je hoort en ziet het verschil, je voelt de rust.
Wil je weten hoe mijn akoestische viltkunst ook jouw ruimte kan veranderen, dan laat ik je graag de mogelijkheden zien. Neem gerust contact op en bekijk alvast enkele realisaties op de website.
