Het verhaal achter de stilte.
Waarom begon ik met akoestische viltkunst.
Als je al jaren gepassioneerd werkt met wol en andere vezels in vele kleuren en je hebt in je eigen huis last van galm en geluidsoverlast, wat doe je dan? In mijn geval ga je dan op zoek naar een oplossing die niet alleen werkt, maar ook visueel aantrekkelijk is.
Een huis vol leven, licht, pianomuziek, … en galm.
Bij het bouwen van onze woning en atelier kozen we bewust voor grote glaspartijen op het zuiden. Heerlijk veel licht, een gevoel van ruimte en een mooie verbinding met de tuin. De vloer van robuust graniet is praktisch met kinderen, huisdieren en mijn werk met wol, water en kleurstoffen.
Al snel ondervonden we het effect van die harde oppervlakken: de holle klank van de ruimte. De galm bij gesprekken of muziek was niet alleen overweldigend maar ook en vooral vermoeiend en ergerlijk.
Van viltkunst naar akoestische viltkunst.
Problemen zijn er om opgelost te worden, ze creëren meteen ook kansen.
Vilten van wol, mohair van onze eigen angorageiten, zijde en andere natuurlijke vezels, doe ik al jaren. Eens je de eigenschappen van de verschillende vezels begrijpt is vilten is een erg creatief en rustgevend proces.
Wol heeft van nature uitstekende akoestische eigenschappen, naast vele andere mooie en nuttige kenmerken. Zeker in vilt worden geluidsgolven “gevangen” en gedempt. Onder andere mohair en zijde voegen glans, zachtheid en luxe toe.
Ik begon te experimenteren met grotere vilten oppervlaktes. Niet als eenvoudige wandkleed of accessoire, maar als een functioneel object, dus wandpanelen die de ruimte niet alleen aankleden maar tegelijkertijd ook de galm verminderen.
Functioneel en esthetisch.
Voor mij is het belangrijk dat de oplossing niet alleen technisch werkt, maar ook esthetisch klopt. Geen akoestisch materiaal met een saaie, neutrale uitstraling, maar iets dat warmte en stijl toevoegt. De oplossing voor het akoestisch probleem moet passen in een woning, een kantoor, een feestzaal, een praktijkruimte, een bureau.
Door kleur en textuur met de juiste materialen te combineren vraagt elk paneel om gezien te worden. Door het evenwicht tussen alle eigenschappen, een karaktervolle uitstraling en de visuele en auditieve rust zijn mijn akoestische panelen gewoon kunst.
Van de eigen woning naar andere ruimtes.
Al snel werd de oplossing voor onze eigen woning herkend door anderen.
Een bureau waar nu meer ontspannen en efficiënter gewerkt wordt omdat de gesprekken niet meer zo vermoeiend zijn. Een praktijkruimte waar de patiënten niet meer onrustig zijn omdat het omgevingsgeluid gedempt wordt. Interieurarchitecten die zoeken naar akoestische oplossingen die tegelijkertijd ook passen in een designvisie tonen interesse.
De vraag groeit, net zoals mijn enthousiasme om dit verder uit te bouwen. Niet als massaproduct, maar als maatwerk. Elk interieur is anders en elke ruimte vraagt om een unieke combinatie van kleur, vorm en akoestische werking.
Akoestiek als onderdeel van sfeer.
Ik zie akoestiek niet langer als een technisch gegeven, maar als een essentieel onderdeel van sfeer. Een goed klinkende ruimte voelt comfortabeler, rustiger en meer uitnodigend aan. Met de juiste materialen wordt het ook gewoon mooi.
Mijn akoestische viltkunst is ontstaan uit noodzaak, gevoed door creativiteit en gevormd door ervaring. Het mooie is dat het werkt. Je hoort en ziet het verschil, je voelt de rust.
Wil je weten hoe mijn akoestische viltkunst ook jouw ruimte kan veranderen, dan laat ik je graag de mogelijkheden zien. Neem gerust contact op en bekijk alvast enkele realisaties op de website.